Luontoliikunnan terveysvaikutukset

23.05.2021

Tutkimusten mukaan luonnossa oleskelu ja liikkuminen vaikuttaa terveyteemme positiivisesti monin eri tavoin. Se vaikuttaa eri aistien kautta meihin ollen monipuolinen terveyden ja hyvinvoinnin lähde. Fyysisinä terveysvaikutuksina voidaan mainita mm. sykkeen ja verenpaineen lasku, vastustuskyvyn parantuminen sekä matalampi riski sairastua sydän- ja muistisairauksiin. Luonto vaikuttaa meihin myös psyykkisesti mm. kohottamalla mielialaa, alentamalla stressitasoa, virkistämällä ja rentouttamalla. Se voi todistetusti myös vähentää masentuneisuuden oireita. Luonnossa liikkuminen parantaa kestävyyskunnon lisäksi myös mm. unensaantia ja auttaa painonhallinnassa. (Lähde: UKK-Instituutti)

Yleisin tapa liikkua luonnossa on kävely. Sitä harrastaa suurin osa suomalaisista, koska se sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille, pienistä lapsista ikäihmisiin. Kävelyn hyvinä puolina mainitaan usein sen helppous. Se ei vaadi mitään erityisiä varusteita ja kävellä voi lähes missä tahansa. Kävelyn terveysvaikutukset tehostuvat, kun kävellään maastossa. Liikuntasuositukssen mukaan tulisi kävellä reippaasti vähintään puoli tuntia päivässä. Jos kävelet luonnossa tätä enemmän, lisääntyy myös luonnosta saatavat terveyshyödyt. Jos kaipaat lisää haasteita, voit kokeilla poluilla juoksemista, hyppelyä, geokätköilyä tai vaikka puun runkojen ja kivien käyttöä metsän parkour-ratana. Myös marjojen poiminta ja sienestys ovat tehokkaita luontoliikuntalajeja, joissa yhdistyvät myös hyödyt eli saat kotiin viemisiksi myös herkullista syötävää. Talvella voit käydä luonnossa hiihtämässä, lumikenkäilemässä ja järven jäällä vaikka luistelemassa.

Huonoa säätä ei ole olemassakaan, vaan usein kyse on vain säähän soveltumattomasta vaatetuksesta.

Tehtävä: Lähde luontoon kävelemään. Vedä keuhkot täyteen ilmaan nenän kautta ja päästä ilma suun kautta ulos. Kävele reippaasti, liikuttele käsiä ja pidä hartiat rentoina. Kävelemällä reippaasti parannamme ryhtiä ja vahvistamme lihaksia.

Julkaistu alunperin 11.10.2020 edellisillä nettisivuillani